Iepazīstam biologa profesiju kopā ar Māri Olti

PHOTO-2018-11-05-15-48-01

29.oktobrī pamatskolas skolēni, kurus interesē bioloģija, devās rudenīgā pārgājienā gar Salacas un Noriņas upes krastiem, apmeklēja randu pļavas Salacgrīvas novadā un nēģu tačus Salacgrīvā. Pārgājienu vadīja dabas pētnieks, dabas draugs, biologs, žurnālists, raidījumu vadītājs Māris Olte, kurš labprāt pavada laiku pie dabas un aktivitātēs gatavs iesaistīt ikvienu, jo “kas gan var būt labāks par atpūtu pie dabas krūts”. Visdaiļrunīgāk par dienā redzēto, dzirdēto un izjusto runā skolēnu komentāri:
Es uzzināju daudz ko jaunu par kokiem un “kaimiņiem”, kas uz tiem aug. Bija ļoti interesanti apskatīt lašu kāzas, vecās dzirnavas, Sarkanās klintis. Visvairāk man patika būt randu pļavās, kas atrodas pie jūras, un es pirmo reizi dzīvē pagaršoju ēdamos čiekurus! /Loreta Mūrniece/
Pirms ceļojuma nebiju nekad aizdomājusies par procesiem zivju dzīvē. Zooloģijā viss tiek apgūts tikai teorētiski, bet pārgājienā es visu ieraudzīju dabā. /Tīna Diena Kukurīte/
Man patika pārgājienā, jo es varēju uzzināt par dabas vērošanu, piemēram, redzēt lašus, kad tie nārsto. Un protams jauki arī, ka viss notika ārā. /Jānis Bikiņš/
Varēja izzināt lašu un taimiņu nārstu. Un satikt makšķernieku, kas tik daudz zina par dabu. /Rihards Larss Lelis/
Man ļoti patika,  kā Māris Olte stāstīja par sēnēm un kokiem. Visvairāk man patika tas, ko viņš stāstīja par lašiem, ko zivis dara, kad nārsto./Regnārs Tamms/
Es uzzināju daudz ko jaunu par dabu – kāpēc upē veidojas putas, kāpēc ūdenim mainās krāsa, kā top alas pie upēm, kāda ir zivju dzīve. Māris Olte mums iemācīja daudz ko par zivīm, un viņš pat parādīja jaunu veidu, kā tiek ķertas zivis. Viņš stāstīja, ka zivis nārsta laikā dzīvo upē un kā viņas var viegli peldēt pat pret ļoti lielu straumi. Māris mums parādīja daudz apbrīnojami skaistas vietas – Salacas upi un tās pieteku, vecās dzirnavas, kuras kādreiz tika izmantotas, upju izurbtās alas. Mēs redzējām apbrīnojamas sēnes uz kokiem – caurspīdīgus, dzintarkrāsas kristāliskus veidojumus. Tālāk mēs devāmies uz jūru. Ceļš bija tāds, pa kādu es nekad nebiju gājis – caur mitro zaļo pļavu, pa laipām, kur apakšā auga visdažādākie ūdensaugi. No skatu torņa redzēju lielu gulbju baru un vietu, kur jūra saskārās ar debesīm. Kaut ceļš nebija viegls, tas bija tā vērts. /Marks Sdobnikovs/
Bija vērts piedalīties, jo dzirdēju ne tikai teorētiskas zināšanas par to, kā strādā upju sistēma, kā mazas cilvēka kļūdas (nepievēršot uzmanību, neaizdomājoties) var mainīt mūsu dabas kustību, bet arī vizuāli redzēju un detalizētāk sapratu, kā veidojas randu pļavas. Uzzināju, kā, kāpēc un ko dara upe savā tecējumā, kādas ir augu kaites dabā, izpratu senu zivju ķeršanas metodi./Alise Baumane/
Pārgājiens deva ne tikai ieskatu lašu nārstošanā un upju darbībā, bet sniedza arī iespēju dzirdēt tiešām interesantas personības viedokli. Kopā izstaigājām upītes krastus, apskatījām vecās dzirnavas. Tad jau devāmies kopā uz jūru, kur vējainajā dienā sildīja skaistais skats uz mūsu Latvijas dārgumu. /Ance Nata Pilsnibure/
Man patika, ka pasākums notika dabā. Es uzzināju: ja koks iegāžas upē šķērsām, mainās tās krasti. /Gustavs Stāvausis – Bērtiņš/
Man ļoti patika pārgājiens, jo es uzzināju daudz ko jaunu. Piemēram, kad un kur laši nārsto, kā tie veido nārstošanas vietu. Man likās interesants veids, kā arī mūsdienās ķer nēģus  ar tačiem. Ja vēlreiz notiktu šāda veida pasākums, es noteikti piedalītos. /Luīze Moruza/
Es uzzināju ļoti daudz jauna par zivīm, piem., par lašu nārstošanu. Uzzināju, kā agrāk ķēra nēğus un kā to dara tagad, uzzināju kāda slimība izplatās gobām. Tagad zinu, kāpēc upei putas tek pa vienu un to pašu vietu (tur ir visdziļākā vieta upē). /Kristians Vilkasts/
Iespējams, tikko lasījāt kāda nākamā biologa pārdomas par piedzīvoto. Un, ja arī neviens no šiem skolēniem savu dzīvi nesaistīs ar bioloģiju, ir skaidrs – viņi būs dabas draugi! Paldies Mārim Oltem par atsaucību un ieinteresētību!
Pasākums notika ESF projekta Nr. 8.3.5.0/16/I001”Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros.

Rita Rozīte, pedagogs karjeras konsultants