Ar mākslu par vērtībām

“Māksla ir spēcīgs ierocis, lai iestātos par savām vērtībām,” divus mēnešus ilgā projekta noslēgumā atzina sesto klašu skolēni. Kādi ir 21.gs. problēmjautājumi? Kā caur mākslas projektu aktualizēt sabiedrībā kādu laikmetīgu problēmu Latvijā vai pasaulē?  Uz šiem jautājumiem teātra mākslas stundās atbildes meklēja sesto klašu skolēni. Tas bija sarežģīts process. Grūts izaicinājums. Daudziem darbs ar sevi, kādam terapija. Mākslas darbs – performance – kā sabiedrībā aktuālas problēmas atspoguļotājs. Procesā detalizēti tika izstrādāts mākslas notikuma scenārijs, veikta problēmas izpēte un gala rezultātā iestudēts klātienes priekšnesums, ko pavada skolēnu radīts papildinošs video / foto mākslas fons. Prezentācijās tika radīti īpaši mākslas darbi kā harmoniski priekšnesumi, kuros skolēni emocionāli pauda savu viedokli par personīgi  izvirzīto problēmu un nodeva spēcīgus, emocionāli piesātinātus  vēstījumus. Dziedot, dejojot, ritmizējot, spēlējot kādu mūzikas instrumentu, meditējot, skandinot dzeju, prozu u.c. No sirds lepojamies ar saviem skolēniem, kuri gatavi iestāties par patiesajām vērtībām! Teksts: Ilva Dūmiņa Fotogrāfiju autori – sesto klašu skolēni...

“Vidzemes ģeogrāfu sadarbībai 29”

27.februārī Smiltenes vidusskolā notika Vidzemes ģeogrāfijas skolotāju seminārs “Vidzemes ģeogrāfu sadarbībai 29”. Draudzīgā Aicinājuma Cēsu Valsts ģimnāzijas skolotājs, Izglītības un zinātnes ministrijas vecākais konsultants, vēsturnieks Edgars Plētiens klātesošos informēja par tekstpratības stratēģijām mācību procesā. Pēc nodarbības notika tās analīze un diskusijas. Vidzemes augstskolas lektors, HESPI zinātniskais asistents, ģeogrāfs, fotogrāfs un skolotājs Jānis Bikše bija sagatavojis fascinējošu, pieredzes bagātu vēstījumu par avotiem kā tūrisma objektiem, kā arī pastāstīja par savu jauno, nesen izdoto grāmatu “Avoti. Svētie, skaistie, veselīgie, pārsteidzošie. Ceļojums pa Latvijas un pasaules avotiem.” Grāmata ir tās autora ceļojums pa pasaules, Baltijas un Latvijas ūdens avotiem. No dažādu pasaules daļu geizeriem līdz mistisku Latvijas Velnalu avotiem un vēsturniekiem vēl uzminamām mīklām “Ķintu akā”. Piedzīvojumiem bagātajā ceļojumā ar krāšņiem fotoattēliem tiek satikti interesanti cilvēki, uzzinātas jaunas teikas. Pārsteigumu rada avotu vēsture, tradīcijas, dzīvnieki, augi, hidroloģija un ģeoloģija. Pasaules avoti ļauj labāk saprast Latvijas avotu vietu pasaulē un savu unikālo daudzveidību. Ģeogrāfijas zinātņu doktora, asociētā profesora Māra Bērziņa lekcijas temats: mūsdienīga pilsētvide un tās attīstība: no džentrifikācijas līdz 15 minūšu pilsētai. Ērgļu vidusskolas ģeogrāfijas skolotāja Antra Grīnberga dalījās iespaidos lekcijā “Pieskāriens Malagai”. Pasākuma noslēgumā skolotāji saņēma semināra apliecības. Paldies Smiltenes novada pašvaldībai par finansējumu lektoriem, kā arī semināra organizatorei – Smiltenes novada......

Vidzemes ģeogrāfu sadarbībai – 27

Vidzemes ģeogrāfijas skolotāju ikgadējā tikšanās ar iespēju papildināt zināšanas, iesaistīties diskusijās un dalīties pieredzē notiek jau 27. gadu. 11 gadus to organizē Smiltenes novada ģeogrāfijas skolotāju metodiskās apvienības vadītāja – Smiltenes vidusskolas skolotāja Ingūna Rulle. Parasti tikšanās notika klātienē, pagājušajā gadā ikgadējais seminārs pandēmijas dēļ nenotika, bet šogad skolotāji tikās tiešsaistē. Iespēja satikt savējos, domubiedrus – tie vienmēr ir svētki.  Šā gada tikšanās vadmotīvs – “Ģeogrāfijas stundas – efektīvas un uz skolēnu mācīšanos vērstas”. Vidzemes vispārizglītojošo un profesionālo izglītības iestāžu pedagogi saņēma arī apliecību par sešu akadēmisko stundu programmas apguvi. LU Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultātes vadošā pētniece Gunta Kalvāne un RTU, Zinātnes un inovāciju centra, EIT Climate – KIC Hub Latvia programmu vadītāja Santa Krastiņa dalījās ar projekta “Young Innovator” pieredzes stāstu, īpaši akcentējot jautājumu par sistēmiskās domāšanas attīstīšanu, kas ir arī viena no jaunā izglītības satura prioritātēm. Kā palīdzēt skolēnam izmantot un attīstīt augstākā līmeņa domāšanas prasmes?- Šo jautājumu seminārā, runājot par mācīšanos iedziļinoties, aktualizēja Latvijas Universitātes, Starpnozares Izglītības Inovāciju centra pētnieks Ģirts Burgmanis. Ar labās prakses piemēriem ģeogrāfijas stundās dalījās Valmieras ģimnāzijas ģeogrāfijas skolotāja Renāte Bērziņa. Smiltenes vidusskolas izglītības metodiķe un vēstures skolotāja Daina Zelmene ar klātesošajiem pārrunāja šobrīd ļoti aktuālo jautājumu, par to, kā veidot skolēnu......

Skolotājs Didzis Gaismiņš: “Smiltenes vidusskolā jūtos tikpat labi kā Rīgas Franču licejā!”

Smiltenes vidusskolas mājturības un tehnoloģiju skolotājs Didzis Gaismiņš pēc vairāk nekā 30 gadiem atgriezies dzimtas mājās, Brantu pagasta “Atvaros”. Skolotāja tagadējā darba kabinetā kādreiz bija viņa pirmā klase. “Atpakaļ uz Rīgu pilnīgi noteikti nevelk,” viņš saka. “Esmu atgriezies mājās.” Patiesībā jau tā pa īstam projām no šejienes nekad neesmu aizgājis. Laukos pagāja visa mana bērnībā. Arī vēlāk katru brīvo brīdi braucu vecākiem palīgā. Vasarās vienmēr dzīvoju šeit, redzēju un priecājos, kā attīstās Smiltenes novads.” Skolotājs atzīst, ka šis mācību gads viņam pēc intensīvās Rīgas dzīves tāds rimtāks. Didža Gaismiņa pirmā un vienīgā darba vieta līdz šim – Rīgas Franču licejs, kur viņš sāka strādāt uzreiz pēc augstskolas beigšanas -sākumā par mājturības skolotāju, vēlāk bija arī direktores vietnieks saimnieciskajā jomā. Tagad Didzis Gaismiņš darbu Smiltenes vidusskolā apvieno ar mājturības skolotāja pienākumiem Palsmanes pamatskolā. “Ļoti gribas pabeigt pirms vairāk nekā 30 gadiem kopā ar opapu iesākto māju. Tāpēc jādomā, kā vairāk nopelnīt. Māju sākām celt pirms aizbraucu studēt. Opapam tad vēl bija liela saimniecība.” Darbs, kas neļauj iesūnot “Pēc Smiltenes ģimnāzijas izvēlējos studijas Latvijas Lauksaimniecības akadēmijas (tagad – Latvijas Lauksaimniecības universitāte) tikko izveidotajā Mājturības fakultātē,”  stāsta Didzis Gaismiņš. “Sākumā solīja, ka būsim plaša profila speciālisti, mācību programmā ietverta gan uzņēmējdarbība un biznesa......

Vienā stundā apceļo visus kontinentus

Vai iespējams vienā sadarbības stundā paviesoties visos kontinentos un vēl noskaidrot, kādus dzīvniekus var satikt Austrālijā, Antarktīdā, Ziemeļamerikā, Āfrikā un citur? – Smiltenes vidusskolas trešo klašu skolēni to kopā ar angļu valodas skolotāju Ingu Lapiņu un dabaszinību skolotāju Sintiju Grišjāni paveica!  Vispirms katrs izpētīja kādu kontinentu un dzīvniekus tajos, tad darbiņu skaisti aprakstīja un noformēja. Pēc tam ar paveikto iepazīstināja klasesbiedrus un pasaule nepilnas stundas laikā bija apceļota! “Šādas, jaunajā izglītības saturā balstītas sadarbības stundas, skolā notiek jau otro gadu un bērni tajās iesaistās ļoti labprāt,” stāsta skolotāja Inga Lapiņa. “Pētījumi, kuros apvienoti uzdevumi no dažādiem mācību priekšmetiem, lielā mērā arī atvieglo bērnu ikdienu, kura jau tā bieži ir ļoti piepildīta. Skolēniem nav jāveic katrā mācību priekšmetā savs pētījums, bet viens, kurā ļoti labi var novērtēt gan viņu zināšanas angļu valodā, gan dabaszinībās. Tāpat šādos darbos var redzēt, kā bērniem veicas ar rakstīšanu, spēju paust viedokli, kādas ir viņu prezentēšanas prasmes. Uzdevums ir interesants, atraisa radošumu, pilnveido valodu un paplašina redzesloku. Redzot skolēnu acīs prieku par paveikto, ir gandarījums arī, mums, skolotājām.” Teksts: Baiba Vahere Foto: no personiskā arhīva..

Dzeja dzīvo un silda…

Septembrī, kad visā Latvijā atzīmē Dzejas dienas, arī Smiltenes vidusskolas jaunieši vienojās kopīgā un skanīgā akcijā. 9.-12. klašu skolēni piedalījās dzejas audio izlases veidošanā, atklājot, kā viņi izjūt dzīvi, ko domā, ko uzkrājuši laikā, kad bijuši dažādi izaicinājumi un vēl nepiedzīvotas iekšējās cīņas. Starp izvēlētajiem dzejas motīviem bija gan tumsas pārvarēšanas iespējas, gan prieka izpausmes par katru piedzīvoto dienu, gan kalnos kāpšanas grūtību izvērtējums un mirkļu tveršana kā viena no laimes izpausmēm. Jaunieši, veidojot audio ierakstus, atklāja personisko, un tas savijās lielā, skanīgā dzejā. Ēkas renovācija Dakteru ielā 27 atklāja brīnišķīgas akustiskās iespējas – skolas zāles skanīgums atbalsojas gaiteņos un izskan līdz stiklotajam jumtam. Skaņa, kas tiecas augšup, motivē arī skolēnus tiekties katram uz savu virsotni… Dzejas izlases atklāšana notika “Literārajā kafejnīcā”, sadarbībā ar skolēnu pašpārvaldi. Skolas pagalmā, ļaujot dzejai saplūst ar mūzikas skaņām un sasaukties ar rudens vēja spēlēm krāsainajās koku lapās. Jaunieši malkoja tēju, sildījās pie ugunskura un dzejā. Piedalījās radošajās darbnīcās. Kopā piedzīvoja, cik dažādi var sajust, piedzīvot un interpretēt dzeju. Vieniem tā asociācijas ar vārdiem, kas kopā savienoti, veido kaut ko daiļu un brīnumainu. Citiem dzeja ir radošās izpausmes veids, kas palīdz labāk izprast sevi un pasauli, iedrošinot to pieņemt visā tās daudzveidībā. Dzeja var palīdzēt......

Pašu radītas izjūtu ainavas

9.a klasē  notika starpdisciplināra mācību stunda literatūrā un vizuālajā mākslā.  Literatūras stundā skolotājas Līga Kaupe un Jana Vīksna rosināja skolēnus attīstīt tēlaino domāšanu un pašizpausmes prasmes. Pēc latviešu gleznotāja Ulda Zemzara miniatūru „Izjūtu ainavas” iepazīšanas skolēni patstāvīgi sacerēja miniatūru un to ilustrēja, dodot savam darbam izvēlēto emocionālo noskaņu, piemēram, prieku vai bēdas, optimismu vai dusmas. Uzdevumu sarežģītāku padarīja struktūras, tas ir, noteiktu vārdu, iesaistījums tekstā. Pāru darbā skolēni iepazina un vērtēja viens otra padarīto, sniedza atgriezenisko saiti. Drosmīgākie savas miniatūras nolasīja. Katrs varēja iejusties mākslinieka lomā. L.Kaupe un J.Vīksna  ..

10. klašu skolēni prezentē biznesa plānus

Biznesa idejas ir zelta vērtībā, bet 10.a un 10.b klases skolēni nav skopi… Jo vēl tikai mācās un kopīgās diskusijās bieži rodas vēl labākas idejas… Biznesa plānu prezentācija notika atklātajās stundās ekonomikā.  Jaunieši vienlaikus ar biznesa plāniem prezentēja arī zināšanas ekonomikā, grāmatvedībā, izpratni par bilances sastādīšanu, dažādām uzņēmējdarbības formām, kredītiem un mārketingu. “Vidusskolēni, kurus interesē ekonomika un uzņēmējdarbība, var arī iesaistīties projektā “Esi līderis”, kas piedāvā dažādas aktivitātes padziļinātai ekonomikas apguvei,” informē ekonomikas skolotāja Evita Eglīte, kura pēc izglītības ir ekonomiste, daudzus gadus sadarbojusies ar augstskolu studentiem, bet tagad no sirds priecājas par iespēju dalīties zināšanās ar vidusskolēniem. “Jaunieši projekta “Esi līderis!” ietvaros iepazīstas ar uzņēmējdarbības pamatiem, lietišķo etiķeti, lietvedību, menedžmentu, grāmatvedības pamatiem, likumdošanu un citām būtiskām zināšanām, kas svarīgas, domājot par savu uzņēmumu. Mums ir bijušas arī tikšanās ar jaunajiem uzņēmējiem, kuri dalījušies pieredzē par uzņēmējdarbības uzsākšanu,” stāsta skolotāja Eglīte. Jauniešu sapņi ir lieli un skaisti. Ja viss notiks, kā iecerēts, tad jau pavisam drīz Latvijā būs vairāki, smilteniešu dibināti uzņēmumi: fitnesa klubs Jūrmalā, veterinārā klīnika, degvielas uzpildes stacija, vegānu/ veģetāru ēdienu kafejnīca, peintbola parks, jauna tēju ražotne, uzņēmumi, kuros varēs individuāli pilnveidot meistarību basketbolā, fotografēšanā, kā arī uzņēmumi, kas piedāvās dažādus, visiem vajadzīgus pakalpojumus. Un ne tikai… Saskaņā......

Sadarbības stunda mājturībā un latviešu valodā

Pagatavot sviestmaizi prot gandrīz visi, bet – precīzi formulēt un uzrakstīt recepti? – Pietiek atvērt kādu no interneta portāliem un atbilde ilgi nebūs jāmeklē… Lai no šādiem pārpratumiem izvairītos, Smiltenes vidusskolas 5. c klases skolēni atklātajā sadarbības stundā mājturībā un latviešu valodā šodien mācījās precīzi uzrakstīt receptes un pēc tām skaisti uzsmērēt sviestmaizes. Vispirms bērni noskatījās ģimenisku videomateriālu, kurā redzēja, kādi pārpratumi var rasties arī visikdienišķākajās situācijās, ja neprot precīzi formulēt domas… Pēc tam skolotājas iepazīstināja ar dažādiem sviestmaižu veidiem un visi ķērās pie darba. Mājturības skolotājai Ilmai Sīmanei un latviešu valodas skolotājai Inesei Lipstokai tā bija pirmā kopīgā sadarbības stunda. “Tematu izvēlējāmies viegli – 5.klašu skolēniem saskaņā ar mācību programmu mājturībā ir paredzēta mācību stunda par brokastu pagatavošanu,” stāsta Ilma Sīmane. “Konkrētajā mācību vidē kaut ko vārīt būtu sarežģīti, tāpēc gatavojām sviestmaizes. Tās arī ir viens no bērnu iecienītākajiem brokastu ēdieniem…” “Gribējām skolēniem dot iespēju darboties komandā, tāpēc mazliet ilgāk nācās padomāt, kādus konkrētajā situācijā deleģēt uzdevumus,” atzīst Ilma Lipstoka, kurai ir ne vien bagāta latviešu valodas, bet arī mājturības skolotājas pieredze. “Beigās izlēmām, ka vispirms katrs uzrakstīs savu recepti, ko iedos solabiedram, kuram pēc tās jāpagatavo sviestmaize.” Skolēnu atziņas pēc mācību stundas: bija interesanti; iemācījāmies gatavot sviestmaizes ar......

Sadarbības stunda par naudu kā valsts identitātes un patstāvības simbolu

Otrdienas, 20. novembra rīts 4.a klases skolēniem iesākās neierasti. Sociālo zinību stunda notika datorklasē. To vadīja audzinātāja Sintija Grišjāne un datorskolotāja Vita Leite. Sadarbība sākumsskolas klašu skolotāju starpā ir bieži novērota parādība, tomēr tas, ka vienu stundu vada vairāki pedagogi, gan ir jaunums. Stundu vēroja ciemiņi – skolotājas Valija Rupaine un Inese Raiskuma. Stundas tēma: nauda – valsts identitātes un patstāvības simbols. Šī bija pirmā no vairāku stundu cikla. Stunda iesākās ar tās mērķa un sasniedzamo rezultātu noskaidrošanas. Bērni bija gatavojušies mājās – sameklējuši un noskaidrojuši, kādas naudas zīmes ir viņu ģimenes krājumos. Tās nevarēja būt šobrīd Latvijā lietotā nauda. Grupu darba laikā pārējie skolēni uzzināja, kā sauc katru naudas zīmi vai monētu un no kuras valsts tā ir. Nākošajā uzdevumā bērniem bija jāsaprot, ko viņi jau zina par naudu Latvijā un ko viņi vēl vēlētos uzzināt. Kad neskaidrais jautājums bija nodefinēts, sākās atbildes meklējumi internetā meklētājprogrammā pēc atslēgvārda. Nosaukt šo konkrēto vārdu nemaz nav tik vienkārši, tādēļ atrastais ne vienmēr bija noderīgs. Meklēšanas procesā bija jāsaskaras ar vairākiem šobrīd neskaidriem jēdzieniem. To nozīme tiks noskaidrota nākošajā stundā. Sekoja pedagogu sagatavota PowerPoint prezentācija un stāstījums par naudas vēsturi Latvijā kopš bartera (preču apmaiņas) laikiem. Dažam skolēnam šī informācija palīdzēja atbildēt......

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux