Smiltenes vidusskolas skolēnu prasmju portfelis kļuvis biezāks.

0eae1e3d-9388-404e-b2e3-d260b94e39a0

Smiltenes vidusskolā karjeras izglītība iekļauta mācību saturā. Valsts izglītības attīstības aģentūras, sadarbībā ar Latvijas pilsētu un novadu pašvaldību izglītības pārvaldēm un  izglītības iestādēm organizētajā Karjeras nedēļā, kas ar moto “Tavs prasmju portfelis” notika no 16. līdz 20.oktobrim,  karjeras izglītībai īpaša uzmanība tika pievērsta audzināšanas stundās. Vairāku klašu skolēni interaktīvās aktivitātēs izvērtēja un attīstīja savai karjerai un dzīvei noderīgas prasmes arī ārpus izglītības iestādes.

16.oktobrī skolotāji un skolēni tika aicināti piedalīties karjeras konsultantes, Karjeras atbalsta balvas 2023 laureātes  mg.sc.edu. Agneses Metuzāles vadītajai tiešsaistes nodarbībā “Konkurētspējīgas prasmes ikvienam”, kurā ikviens varēja uzzināt, kā izvērtēt savas prasmes un izvēlēties piemērotāko pieeju to pilnveidošanai.

Mācību stundās Karjeras nedēļā īpaši liela vērība tika pievērsta dažādās mācību jomās izmantojamām caurviju prasmēm, kas, ietverot nozīmīgus kognitīvos, afektīvos un sociālos aspektus, attiecas uz visiem cilvēka darbības virzieniem, stiprinot jaunu zināšanu sasaisti ar personisko pieredzi un nostiprinot skolēnu spējas tās izmantot patstāvīgi visdažādākajās situācijās.

Mācību procesā regulāri tiek runāts par jaunākajām darba tirgus tendencēm un nākotnē pieprasītākajām profesijām. Skolotāji informē, kā skolā iegūtās zināšanas un prasmes var pielietot dažādās nozarēs.

Skolēniem mācību stundās tika arī dota iespēja vairāk izzināt savas personīgās prasmes. Tāpat Karjeras nedēļā jaunieši varēja pārbaudīt zināšanas IT jomā. Vairāku klašu audzinātāji ar saviem skolēniem devās mācību ekskursijās, kuru laikā iepazinās tuvāk ar dažādu profesiju pārstāvju darba ikdienu un prasmēm, kā arī ar zināšanām un prasmēm, kas nepieciešamas, lai tajās strādātu.

Matemātikas un datorikas skolotājas Sandra Pakule un Vera Rācene 8.klašu skolēnus informēja par karjeras iespējām IT jomā. 9.d klase pieņēma izaicinājumu piedalīties Karjeras nedēļas ietvaros organizētajā IT eksāmenā.

3.b un 3.c klase devās uz SIA “ZAAO”, kur bērni iesaistījās uzņēmuma organizētajā vides izglītības nodarbībā “Domāt, meklēt, atklāt URDĀ”. Skolēni uzzināja, kāds ir atkritumu ceļš no to šķirošanas mājās līdz atkritumu kalnam. Bērniem arī pašiem tika dota iespēja piedalīties eksperimentos un atkritumu šķirošanā, iegūt plašāku informāciju par dabas gāzes rašanos. Skolēni, viesojoties uzņēmumā, darbojās ar robotu bitēm, iepazinās ar neikdienišķām profesijām, par kurām daudzi dzirdēja pirmoreiz. Pēc ekskursijas viens no skolēniem izteica vēlmi nākotnē strādāt par atkritumu šķirotāju. Zināšanas kopā ar bērniem papildināja arī viņu klases audzinātājas Sanita Ceriņa un Anita Žeļezkina.

9.c un 9. d klases skolēni audzināšanas stundā pielaikoja karjeras kurpes. “Tika izvirzīti kritēriji, pēc kuriem vadoties karjeras konsultanti iesaka sākt savu nākotnes plānošanu. Jaunieši audzināšanas stundā arī izstrādāja darba lapas par nākotnes profesiju, apliecinot savu zināšanu, prasmju, spēju un interešu atbilstību izvēlētajam mērķim, kā arī, izmantojot interneta tehnoloģijas, pētīja profesijas, kas viņus interesē visvairāk,” stāsta skolotāja Tatjana Vovere.

5.b, 6.c, 6.d un 6. a klase devās uz karjeras nedēļas nodarbību Smiltenes bērnu bibliotēkā. Stāsta 6. a klases audzinātāja Antra Alksne: “Bibliotēkā bērni pildīja testu, uzzināja, kādas profesijas katram būtu piemērotas. Spēlējot profesiju spēli saprata, ka izvēlēties savu īsto profesiju nav nemaz tik viegli.” Ko pēc nodarbības par to teica skolēni?

Roberts Tamms: “Es ieguvu iespēju redzēt nākotni un iegūt labu pieredzi.”

Emīlija Ješkina: “Es uzzināju, ka mana profesija diez vai būs saistīta ar mūziku. Man patika, ka mēs veicām uzdevumus telefonos.”

Luīze Moiseja: “Man patika, ka mēs runājām par profesijām un darbojāmies telefonos. Man liekas, ka šis gājiens bija izdevīgs.”

Marta Kerše: “Man ļoti patika, bija interesanti. Jolanta bija jauka, jautājumi bija interesanti, taču meklēt savu profesiju bija grūti.”

Hugo Pakalns: “Man patika tās kārtis. Es atcerējos, cik daudz profesiju pasaulē ir. Man patika, ka vadītāja bija jauka.”

Simona Kļaviņa: “Man ļoti patika, tas bija vērtīgi. Pēc testa man tika ieteikta tā pati profesija, par kuru sapņoju jau sen. Bija interesanti.”

Grēta Lacberga: “Es ļoti daudz ko uzzināju. Liels paldies Jums par to, ko iemācījāt un arī par to, ka pastāstījāt interesantas lietas!

Eduards Kalniņš: “Bibliotēkā bija ļoti interesanti. Es uzzināju daudz ko jaunu. Noskaidroju, par ko es gribētu būt, kādas ir manas prasmes.

Nikolass Freimanis: “Manuprāt, bija ļoti interesanti. Vadītāja bija jauka un gudra. Es uzzināju, ka varu būt ķirurgs.”

Edvards Balodis: “Man patika. Bija interesanti uzzināt savu nākotnes profesiju. Tagad zināšu, kā izvēlēties savu profesiju.”

Roberts Strickis: “Es sapratu, ka man neveiktos profesijā, kas saistīta ar mūziku.”

Una Pērkone: “Paldies! Man patika vadītāja, viņa bija mīļa un palīdzēja, ja ko nesapratām. Ļoti vērtīga man šķita informācija, ko ieguvām, atbildot uz testa jautājumiem. Bija jautri!”

Karjeras nedēļas tematika šogad bija saistīta ar Eiropas Prasmju gadu. Tā mērķis: rosināt bērnos un jauniešos izpratni par prasmju daudzveidību un to nozīmi personīgajā un profesionālajā izaugsmē, kā arī apzināties to saistību ar konkurētspēju visdažādākajās jomās.

Smiltenes vidusskolas skolēnu prasmju portfelis atkal kļuvis par  vairākām skaistām mapītēm bagātāks.

Teksts: Baiba Vahere

Foto: no klašu arhīva

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux