Izglītība visiem un nākotnei…
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: 1.-4.klases, Erasmus+2018-2020, Jaunumi
projekts “STEAM vēstniecību veidošana Eiropas skolu tīklā” (We Are Creating STEAM Embassies in the European School Network), Nr. 2018-1-SE01-KA229-039169_5
Smiltenes vidusskolas skolēni un skolotāji ir devušies otrajā pieredzes apmaiņas braucienā, šoreiz uz Stokholmu Zviedrijā.
STEAM ir (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātne, māksla un matemātika) Erasmus + projekta tēma. Smiltenes vidusskolas komanda: 4 skolēni – Alise Gorzova, Samanta Kvitko, Jēkabs Kulbergs, Kurts Apsītis un skolotājas Inga Jurciņa un Inese Raiskuma 31. 03. – 6.04. piedalījās šī projekta otrajā mobilitātē Zviedrijas galavaspilsētā Stokholmā. Zviedru skola ir starptautiska izglītības iestāde ar angļu mācībvalodu, šeit mācās 900 skolēni, atbilstoši mūsu 5. – 9. klasei (11 līdz 16 gadus veci). Bez angļu valodas zināšanām un IT prasmēm šeit nav iedomājama skolotāja un skolēna mācību ikdiena. Skolēni ierodas ap plkst. 8, var paēst brokastis, siltas pusdienas visiem ir obligātas. Stundas sākas plkst. 8.30. Skolas teritorija ir slēgta, stundu laikā koridoru un klašu telpas arī ir slēgtas. Skolēniem noliegts ņemt līdzi jebkādas mobilās ierīces, ēdienu. Par drošību un kārtību tiek domāts visur. Mēs saprotam – pasaule ir mainījusies…
Projekta aktivitātes skolā
Galvenais jautājums un aktivitāšu temats ir Kāpēc tik svarīgi ir apgūt un nopietni iedziļināties STEAM priekšmetos katram skolēnam. Mūsdienu uzdevums skolai ir sagatavot pietiekami daudz inženieru nākotnei visdažādākajās nozarēs: arhitektus un darbu vadītājus ēku celtniecībai, tiltu un ceļu būvei; ārstus un zinātniekus medicīnai, zemestrīču izturīgu māju celtniekus, kosmosa pētniekus utt. Kā to paveikt, ar kādām metodēm, mācību līdzekļiem? Teorētiskais un vēsturiskais apskats, piemēram, kā attīstījusies zinātne no pirmā krievu Sputņika palaišanas līdz mūsdienām, mijās ar praktiskiem uzdevumiem projekta grupai. Arī projekta grupas darbs bija veikt praktiskus darbus skolas laboratorijā, vispirms plānojot, programmējot, tad veidojot kādu produktu, piemēram, ar 3D printeri veidot atslēgu piekariņu; izplānot un izveidot nelielu animācijas filmu par STEAM, par šeit pavadīto laiku. Mēs varējām iepazīties arī ar šīs skolas skolēnu praktiski veiktajiem projektiem gan skolā, gan mājās. Tie bija tiltu un ēku, lidmašīnu modeļi no vienkāršiem, otrreiz izmantojamiem materiāliem. Pašu gatavoti mūzikas instrumenti, darbi no audumiem, filca – piemēram, Saules sistēmas modelis.
Muzeji
Stokholmas Dabas muzejā neliels ieskats dzīvības rašanās un cilvēka attīstības teorijās. Kāds izskatījās mūsdienu cilvēka Homo sapiens priekštecis? Kā risinājušies evolūcijas procesi uz Zemes? Ekspozīcijās lielie zālēdāji pirms leduslaikmeta, relikti, izrakteņi, fosīlijas un IT piedāvātās prezentācijas.
Tehnoloģiju muzejs – to drīzāk varētu saukt par aktīvu mācību vietu, kurā skolēni programmēja robotu (lego traktoriņu) kustības, izmēģināja interaktīvas videospēles, iepazina gaismu un skaņu projekcijas.
Inga Jurciņa un Inese Raiskuma