Smiltenes vidusskola vada starptautisku Erasmus+ projektu par iekļaujošu izglītību
- Posted by Madars Moruzs
- Posted in Jaunumi
No 6. līdz 10. oktobrim 2025. gadā Smiltenes vidusskola uzņēma viesus no Grieķijas un Spānijas, aizvadot pirmo Erasmus+ projekta “Unifying Elements: An Inclusive Future for Every Student” (UnEl) mobilitāti. Projekta koordinatore ir Smiltenes vidusskola, un tā mērķis ir veidot iekļaujošu, drošu un atbalstošu mācību vidi skolās visā Eiropā.
Nedēļas laikā skolēni un skolotāji piedalījās darbnīcās, diskusijās un radošās aktivitātēs par iekļaušanu, empātiju un savstarpējo cieņu. Tika izstrādātas idejas pretmobinga stratēģijai, notika “Traveling Debate Club” debates un nesvardarbīgās komunikācijas meistarklase, bet nedēļa noslēdzās ar Latvijas kultūras vakaru un kopīgu izbraukumu uz Cēsīm un Rīgu.
Jaunieši atzina, ka šī pieredze viņus iedvesmojusi.
“Visiedvesmojošākais bija redzēt, kā cilvēki atveras un kļūst drošāki – mēs visi kļuvām kā viena ģimene,” teica Kristers P.
“Redzēt, kā dalībnieki izkāpj no savas komforta zonas un mainās mūsu acu priekšā, bija ļoti iedvesmojoši,” atzina Anna Elizabete Rācene.
“Šī nedēļa parādīja, ka dažādas kultūras var būt pārsteidzoši līdzīgas,” piebilda Ance.
“Man patika redzēt, kā visi mācās jaunas deju kustības, vārdus citās valodās un smejas kopā — bez robežām,” stāsta Sanija.
Daudzi dalībnieki atzina, ka šī pieredze ir mainījusi viņu skatījumu uz iekļaušanu un draudzību.
“Es biju kautrīgs, bet tagad jūtos kā cita persona – ar jauniem draugiem no Latvijas un Grieķijas. Viņi man ir kļuvuši kā ģimene,” rakstīja Adriāns no Spānijas.
“Visvērtīgākais bija dzirdēt citu viedokļus debatēs – mēs visi esam tik dažādi, bet tajā ir mūsu spēks,” piebilda Markuss Žeļezkins.
Kad jauniešiem tika jautāts, vai viņi ieteiktu Erasmus+ pieredzi citiem, atbildes bija pārliecinošas:
“Absolūti! Tā ir iespēja iepazīt citus cilvēkus un sevi,” teica skolotāja Maria Dalamitrou no Grieķijas.
“Tā ir pieredze, kuru nav iespējams izstāstīt – to ir jāizdzīvo,” piebilda Viktorija.
“Tas palīdz uzlabot sociālās prasmes, atvērties un mācīties par pasauli,” sacīja Edvards.
Projekta pievienotā vērtība ir praktiski izmantojamu materiālu izstrāde skolām – “Suitcase of Inclusive Methods”, kurā tiek apkopotas spēles, metodes un aktivitātes skolēnu līdzdalības un iekļaušanas stiprināšanai. Tāpat top kopīga pretmobinga un empātijas veicināšanas stratēģija, kas palīdzēs skolām visā Eiropā veidot drošāku un draudzīgāku vidi.
Projekts turpināsies ar nākamajām mobilitātēm Spānijā un Grieķijā, kur dalībnieki papildinās kopīgi izstrādātās idejas un dalīsies ar savu pieredzi par to, kā iekļaušana kļūst par skolas ikdienu.
📸 Ar projekta gaitām un fotomirkļiem var iepazīties vietnē tinyurl.com/erasmus2025smiltene un Instagram kontā @unifiedelements.
Projekts tiek īstenots ar Erasmus+ programmas atbalstu un ir līdzfinansēts no Eiropas Savienības līdzekļiem.