Projekts “Kompetenču pieeja mācību saturā”
Ar 2017./2018.mācību gadu Smiltenes vidusskola ir projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” pilotskola.
Valsts izglītības satura centrs projekta ietvaros 2017. gada 10. janvārī atlasīja 100 pirmsskolas un skolas no kopumā 235, ko pašvaldības no visas Latvijas nominēja dalībai mācību satura aprobācijai. Šīs skolas un pirmsskolas (turpmāk projektā – pilotskolas) būs pirmās, kurās nākamo divu gadu laikā, ar projekta atbalstu, tiks aprobēts gan jaunveidojamais mācību saturs, gan mācīšanas pieeja.
Sākot ar 2018./2019. mācību gadu skolās un pirmsskolās (no 1,5 līdz 18 gadiem) Latvijā tiks sākta pakāpeniska pāreja uz pilnveidotu mācību saturu un tam atbilstošu mainītu mācīšanas pieeju, lai rezultātā skolēni attīstītu dzīvei 21. gadsimtā svarīgas zināšanas, prasmes un attieksmes. Valsts izglītības satura centra (VISC) projekts “Kompetenču pieeja mācību saturā” paredz piecos gados izveidot atbalsta mehānismus skolām un skolotājiem, pašvaldībām un vecākiem sekmīgai mācīšanas pieejas maiņai.
Mūsdienu pasauli raksturo globalizācija, strauja informācijas tehnoloģiju attīstība un vērtību daudzveidība. Aizvien neparedzamāka kļūst cilvēku darbība dažādās jomās. Mēs nezinām, kādā ekonomiskajā, politiskajā, sociālajā vai kultūras situācijā dzīvos šodienas bērni, kad kļūs par pieaugušajiem. Mūsu bērniem nākotnē pašiem būs jārada līdz šim nepieredzēta un mums nezināma ekonomiskā, politiskā, sociālā un kultūras vide. Pasaules ekonomikas forums paredz – 65% no jaunajiem cilvēkiem, kuri patlaban sāk skolu, strādās profesijā, kāda šodien neeksistē.
Izglītības loma šādos apstākļos mainās.
Zināšanām joprojām ir būtiska nozīme. Taču līdztekus pamatprasmēm nozīmīgās cilvēka darbības jomās (kā valodas, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratnes un mākslas, matemātikas un datorzinātnes, dabaszinātņu un inženierzinātņu, veselības un fiziskās aktivitātes), lai spētu orientēties jaunajos apstākļos, svarīgas kļūst starpdisciplinārās prasmes, dažādas personības īpašības, attieksme un noteiktu vērtību sistēma.
Latvijas skolēnu rezultāti starptautiskos pētījumos atbilst OECD valstu vidējam līmenim. Tomēr uzmanības vērti ir divi tālākas analīzes fakti – Latvijas skolēnu procents ar augstu kompetenci (5. un 6. līmeni no sešiem līmeņiem kopā) ir uz pusi mazāks nekā Eiropā vidēji, turklāt, salīdzinoši nozīmīgs – katrs piektais piecpadsmitgadnieks Latvijā – ir ar zemu kompetenci. Šo skolēnu tālākās akadēmiskās un profesionālās iespējas ir būtiski ierobežotas.
Lai to mainītu, jāmainās mācīšanas pieejai skolās un pirmsskolās Latvijā. (no https://www.skola2030.lv/)
Līdz 2018.gada 1. februārim notiek jaunā kompetencēs balstītā izglītības satura sabiedriskā apspriešana. Jaunā satura apraksts “Izglītība mūsdienīgai lietpratībai” pieejams www.skola2030.lv/
Priekšlikumus aicināts iesniegt ikviens – vecāki, skolotāji, sabiedrības pārstāvji.
LATVIJAS SMARŽA MAIZES CEPTUVĒ “ĶELMĒNI”
6. oktobrī 11.b klases jaunieši Beāte Velpe, Anžela Haliova, Elvis Nagla un skolotāja Daina Zelmene tikās ar maizes ceptuves “Ķelmēni” saimnieci Rūtu Mūrnieci, lai uzzinātu maizes tapšanas ceļu no graudu audzētāja līdz cepējam un maizes patērētājam. Ciemo..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā, Vidusskola
2.d klases skolēni aktīvi darbojas datorikas nodarbībās
Smiltenes vidusskola piedalās programmas “Datorika 1.-3.klasei” aprobācijā. Mācību programma paredz integrētu datorikas jautājumu apguvi komponentēs: datorikas pamati un programmvadāmas ierīces, lietojumprogrammas, algoritmi un programmēšana, ..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: 1.-4.klases, Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
KĀ VISU PASAULI IETILPINĀT VIENĀ PAPĪRA LAPĀ?
30.oktobrī 6.a klasē skolēni skolotāju Ritas Rozītes un Montas Konstantes kopīgi vadītā matemātikas – dabaszinību stundā mācījās, kādi ir mērogu veidi, kā saprast, aprēķināt mērogu un lasīt to kartē. Stunda sākās ar jautājumu, kā vienā papīra lapā var iez..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: 5.-9.klases, Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
KRUSTĀM ŠĶĒRSĀM CAURI RENESANSEI
17. oktobrī Smiltenes vidusskolas 10. a klases skolēniem bija iespēja vispusīgi izzināt renesanses īpatnības gan mākslā, gan literatūrā skolotāju Sarmītes Rīderes un Viljas Mauriņas kopīgi sagatavotajā stundā. Stundas gaitā skolēni gan aktualizēja savas p..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
Kā Excel programmā funkcijas bīdījām
18.oktobrī skolotāja Valija Brence un skolotājs Andrejs Miķis 10.b klases skolēniem vadīja stundu par funkciju pārbīdēm, izmantojot Excel programmu. Stundā skolēni mācījās savienot zināšanas un prasmes, kas līdz šim tiek mācītas divos dažādos mācību ..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā, Vidusskola
PAR LEŅĶIEM UN SALIKTIEM PAKĀRTOTIEM TEIKUMIEM
9.oktobrī 7. B un 7. D klases skolēni zināšanas par leņķiem, teikumu uzbūvi un pasakas veidošanu apguva nodarbībās, ko vadīja skolotājas Jana Vīksna un Vera Rācene. Skolotājas mācību stundās īstenoja jauno izglītības pieeju, kas paredz skolotāju sadarbību..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā