Projekts “Kompetenču pieeja mācību saturā”
Ar 2017./2018.mācību gadu Smiltenes vidusskola ir projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” pilotskola.
Valsts izglītības satura centrs projekta ietvaros 2017. gada 10. janvārī atlasīja 100 pirmsskolas un skolas no kopumā 235, ko pašvaldības no visas Latvijas nominēja dalībai mācību satura aprobācijai. Šīs skolas un pirmsskolas (turpmāk projektā – pilotskolas) būs pirmās, kurās nākamo divu gadu laikā, ar projekta atbalstu, tiks aprobēts gan jaunveidojamais mācību saturs, gan mācīšanas pieeja.
Sākot ar 2018./2019. mācību gadu skolās un pirmsskolās (no 1,5 līdz 18 gadiem) Latvijā tiks sākta pakāpeniska pāreja uz pilnveidotu mācību saturu un tam atbilstošu mainītu mācīšanas pieeju, lai rezultātā skolēni attīstītu dzīvei 21. gadsimtā svarīgas zināšanas, prasmes un attieksmes. Valsts izglītības satura centra (VISC) projekts “Kompetenču pieeja mācību saturā” paredz piecos gados izveidot atbalsta mehānismus skolām un skolotājiem, pašvaldībām un vecākiem sekmīgai mācīšanas pieejas maiņai.
Mūsdienu pasauli raksturo globalizācija, strauja informācijas tehnoloģiju attīstība un vērtību daudzveidība. Aizvien neparedzamāka kļūst cilvēku darbība dažādās jomās. Mēs nezinām, kādā ekonomiskajā, politiskajā, sociālajā vai kultūras situācijā dzīvos šodienas bērni, kad kļūs par pieaugušajiem. Mūsu bērniem nākotnē pašiem būs jārada līdz šim nepieredzēta un mums nezināma ekonomiskā, politiskā, sociālā un kultūras vide. Pasaules ekonomikas forums paredz – 65% no jaunajiem cilvēkiem, kuri patlaban sāk skolu, strādās profesijā, kāda šodien neeksistē.
Izglītības loma šādos apstākļos mainās.
Zināšanām joprojām ir būtiska nozīme. Taču līdztekus pamatprasmēm nozīmīgās cilvēka darbības jomās (kā valodas, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratnes un mākslas, matemātikas un datorzinātnes, dabaszinātņu un inženierzinātņu, veselības un fiziskās aktivitātes), lai spētu orientēties jaunajos apstākļos, svarīgas kļūst starpdisciplinārās prasmes, dažādas personības īpašības, attieksme un noteiktu vērtību sistēma.
Latvijas skolēnu rezultāti starptautiskos pētījumos atbilst OECD valstu vidējam līmenim. Tomēr uzmanības vērti ir divi tālākas analīzes fakti – Latvijas skolēnu procents ar augstu kompetenci (5. un 6. līmeni no sešiem līmeņiem kopā) ir uz pusi mazāks nekā Eiropā vidēji, turklāt, salīdzinoši nozīmīgs – katrs piektais piecpadsmitgadnieks Latvijā – ir ar zemu kompetenci. Šo skolēnu tālākās akadēmiskās un profesionālās iespējas ir būtiski ierobežotas.
Lai to mainītu, jāmainās mācīšanas pieejai skolās un pirmsskolās Latvijā. (no https://www.skola2030.lv/)
Līdz 2018.gada 1. februārim notiek jaunā kompetencēs balstītā izglītības satura sabiedriskā apspriešana. Jaunā satura apraksts “Izglītība mūsdienīgai lietpratībai” pieejams www.skola2030.lv/
Priekšlikumus aicināts iesniegt ikviens – vecāki, skolotāji, sabiedrības pārstāvji.
Sadarbības stunda angļu valodā un matemātikā
26.novembrī 7. klases 1. grupā norisinājās angļu valodas un matemātikas apvienotā stunda, kuras laikā skolēni, savstarpēji sadarbojoties, projektēja un aprēķināja tilpumu un laukumu pašu izvēlētai sabiedriskai būvei. Darbs notika angļu valodā. Skolēni iz..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
Skolas vadības komanda piedalās seminārā par jaunā izglītības modeļa ieviešanu
29. novembrī skolas vadības komandas pārstāvji Rīgā seminārā diskutēja par jaunā mācību satura ieviešanu skolā. Jaunais vispārējās vidējās izglītības standarts par mērķi izvirza palīdzēt jaunietim apzināties savas intereses un spējas, un sagatavoties izgl..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
Vai 21.gadsimta jaunietim ir vērts lasīt Aleksandra Čaka dzeju?
Atbildi uz šo jautājumu literatūras stundās meklēja 12. klašu skolēni. Lasot un pētot dzejnieka darbus, skolēni secināja, ka A. Čaka dzejoļi ir kā ieskats vēsturē, kas atklāj pilsētas dzīves daudzveidību 20. gadsimta sākumā. Kā skolēni atzīst: dzeja nav t..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
Sadarbības stunda: Augu valsts daudzveidība
Mācoties par augu grupēšanu, 4.d un 4.c klase iepazina augu valsts klasifikācijas pamatus kā arī akcentēja augu valsts aizsardzības un saudzīgas attieksmes pret dabu pamatprincipus. Iepriekšējā dienā saņemtais uzdevums bija sameklēt pļavā, mežā un savas..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: 1.-4.klases, Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
Jauniešu radošā ideja, kā mācīties bioloģiju
11.a klases skolnieces Elīza Daktere, Marta Rabāce, Sabīne un Marta Marksas 12.septembrī bioloģijas stundā prezentēja dzīvnieku šūnas uzbūvi un funkcijas, parādot, ka mācību process nemaz nav tik sarežģīts, ja izmanto pareizas un garšīgas metodes. Meiten..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
Sadarbības stundas
Prasmju mācīšanās apvienotā angļu valodas un matemātikas stundā Kas kopīgs mūzikai un matemātikai Drāmas nodarbība
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Kompetenču pieeja mācību saturā
VEIKSMES UN IZAICINĀJUMI JAUNĀS MĀCĪBU PIEEJAS ĪSTENOŠANĀ
30.aprīlī Smiltenes vidusskolas skolotāji tikās darba sanāksmē “Veiksmes un izaicinājumi ceļā uz mērķi”,lai vērtētu, kā mācību gadā veicies virzībā uz skolas izvirzītā mērķa sasniegšanu. Šinī mācību gadā skolas metodiskais mērķis bija mācību stundas efekt..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
Sadarbības stunda krievu valodā un ģeogrāfijā
18.aprīlī Smiltenes vidusskolas 9.c klases skolēniem tika dota iespēja vienā mācību stundā mācīties gan krievu valodu, gan ģeogrāfiju. Sadarbības stundu par Latvijas aizsargājamām teritorijām vadīja ģeogrāfijas skolotāja Ingūna Rulle un krievu valodas sko..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā
Pašu radītas izjūtu ainavas
9.a klasē notika starpdisciplināra mācību stunda literatūrā un vizuālajā mākslā. Literatūras stundā skolotājas Līga Kaupe un Jana Vīksna rosināja skolēnus attīstīt tēlaino domāšanu un pašizpausmes prasmes. Pēc latviešu gleznotāja Ulda Zemzara miniatūru ..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: 5.-9.klases, Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā, Metodiskais darbs
10. klašu skolēni prezentē biznesa plānus
Biznesa idejas ir zelta vērtībā, bet 10.a un 10.b klases skolēni nav skopi… Jo vēl tikai mācās un kopīgās diskusijās bieži rodas vēl labākas idejas… Biznesa plānu prezentācija notika atklātajās stundās ekonomikā. Jaunieši vienlaikus ar biznesa plāniem pr..
- Autors: Dace Ciekure
- Sadaļa: Jaunumi, Kompetenču pieeja mācību saturā, Metodiskais darbs