Pētnieciskais darbs
Skolēni 8. klasē izstrādā apjoma ziņā nelielu pētniecības darbu kādā no apgūstamajiem mācību priekšmetiem, apgūstot pētniecības prasmes un soļus pētījuma veikšanai.
12.klasē skolēni īsteno pētniecības darbu vai jaunrades darbu, kas atbilst darbu izstrādes nosacījumiem.
RADOŠIE – PĒTNIECĪBAS DARBI 8. KLASĒ
Darba mērķi ir pilnveidot skolēnu pētniecības prasmes, radīt interesi par kādu no zinātnēm, gūt priekšstatu par pētnieciskā darba soļiem un sagatavoties projekta darba izstrādei vidusskolā.
Darbus skolēni veic individuāli vai grupā (līdz četriem cilvēkiem) kādā no mācību priekšmetiem (svešvaloda, latviešu valoda, literatūra, bioloģija, datorika, dizains un tehnoloģijas, fizika, matemātika, ģeogrāfija, ķīmija, vēsture, mūzika, sociālās zinātnes, vizuālā māksla, sports un veselība).
Radošo – pētniecības darbu veidi ir daudzveidīgi, tie ir saistīti ar mācību priekšmetu sasniedzamajiem rezultātiem. Piemēram, interviju, aptauju, statistikas datu apkopojums; radošs iestudējums par izvēlēto tēmu; pētījums par kādu problēmu; eksperiments; ziņojums; plakāta izveidošana, ekskursijas ceļveža izstrāde u.c.
Darbu izstrādes gaita:
- Tēmas skolēni sadarbībā ar mācību priekšmetu skolotāju izvēlas līdz 30. oktobrim.
- Darbu izstrādā mācību gada laikā.
- Aprīlī skolēni darbu prezentē skolas mazo pētniecības darbu skatē.
- Prezentācijā skolēni iepazīstina ar darba mērķi, uzdevumiem, darba izstrādes gaitu un gūtajiem secinājumiem. Prezentācijā var demonstrēt izstrādāto radošo darbu.
PĒTNIECĪBAS UN JAUNRADES DARBI 12. KLASĒ
12.klašu skolēni īsteno pētniecības darbu vai jaunrades darbu: mācību uzņēmumu, mākslinieciskās jaunrades darbu vai dizaina risinājumu.
Pētniecības darbs ir skolēna patstāvīgi vai grupā līdz diviem cilvēkiem īstenots pētījums, kura gaitā tiek veicināta izpratne par pētniecības darba būtību un metodēm. Pētniecības darba gaitā tiek meklētas atbildes uz kādu aktuālu jautājumu, tiek analizēta zinātniskā literatūra, apkopoti pētījuma dati un izdarīti secinājumi.
Mācību uzņēmums ir skolēna vai skolēnu grupas (līdz trīs cilvēkiem) veidots un vadīts uzņēmums, kura darbības laikā tiek radīts produkts (prece vai pakalpojums), kas risina kādas mērķa grupas vai lokālas sabiedrības problēmu.
Mākslinieciskās jaunrades darbs ir skolēna vai skolēnu grupas radīts mākslinieciskās jaunrades darbs kādā no mākslas veidiem, kurā tiek veikta kultūras ideju padziļināta izpēte.
Dizaina risinājums ir dizaina procesā radīts risinājums izvēlētajai problēmai.
Pētniecības un jaunrades darbi tiek prezentēti skolas projektu darbu konferencē februārī.
Atbalsta resursi 12. klašu skolēniem pētniecības darba izstrādē
Pētnieciskā darba teksta valoda un noformēšana šeit
Pētnieciskā darba struktūra šeit
Izmantotās literatūras un avotu saraksta noformēšana šeit
Pētījuma mērķis, uzdevumi. Pētījuma hipotēze vai pētījuma jautājums šeit
Atsauču noformēšana šeit
VADLĪNIJAS skolēnu zinātniskās pētniecības darbu izstrādei un vērtēšanai, 2025 šeit
VIDZEMES AUGSTSKOLAS PASNIEDZĒJI ROSINA MEKLĒT JAUNAS IDEJAS
25. janvārī Smiltenes vidusskolas 10. klašu skolēni mācījās informācijas vadības prasmes, veidojot pētniecisko darbu. 10.klašu skolēni šobrīd veic pirmos soļus pētniecisko darbu izstrādē – izvēlās jomu, kurā veikt pētījumu, kopā ar darbu vadītājiem precizē tēmu, formulē pētāmo problēmu un plāno veicamos uzdevumus. Tāpēc nodarbības pētījuma plānošanā bija īpaši aktuālas un praktiski noderīgas. Nodarbības notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros. Nodarbības vadīja Vidzemes Augstskolas lektore, HESPI pētniece Linda Veliverronena un Vidzemes Augstskolas Tūrisma un atpūtas virziena direktors, lektors Ilgvars Ābols. Pasniedzēju vadībā skolēni tika iedrošināti būt radošiem pētāmo tēmu izvēlē, piedāvāt idejas, kas aktuālas jauniešiem un vietējai sabiedrībai. Pasniedzēji rosināja domāt un raudzīties plašāk, lai pētījums būtu noderīgs un interesants pašiem tā veicējiem. Izvērtējumos skolēni raksta: Iemācījos formulēt tēmu, izvirzīt mērķi, kas sasniedzams. Uzzināju, kādas ir visbiežāk pieļautās kļūdas pētnieciskajos darbos un sapratu, ko darīt, lai tās nepieļautu. Man patika šīs nodarbības. Patiešām noderīga nodarbība, mācīja formulēt tematu. Patika, ka pasniedzēji bija izpalīdzīgi un paskaidroja, kā nepieļaut muļķīgas kļūdas. Iemācījos, ka informācija ir jāpārbauda, ka visam nevar uzticēties, ka arī “pētījumi” tāpat kā viltus ziņas var būt nepatiesi un maldinoši. Visvairāk patika, ka paši varējām izvēlēties tēmas. Es ieguvu ideju savam pētījumam. Sapratu, ka pētnieciskā darba......
- Posted by Dace Ciekure
- Posted in Jaunumi, Pētnieciskais darbs, Vidusskola
ZPD konkurss “Pasaule pieprasa tehniskos prātus”
Rīgas Tehniskā universitāte šogad 11 reizi organizē un aicina Latvijas skolotājus un skolēnus piedalīties ZPD konkursā “Pasaule pieprasa tehniskos prātus” www.rtu.lv/zpd . Konkursa dalībniekiem RTU piedāvā iespēju strādāt RTU laboratorijās un saņemt zinātnieku konsultācijas. Balvu fonds: 1. vieta – 900 EUR, 2. vieta – 600 EUR, 3. vieta 300 EUR. ārpus kārtas uzņemšana RTU pamatstudijās skolēna izvēlētājā studiju programmā, Informācija par pasākumu un pieteikšanas www.rtu.lv/zpd...
- Posted by Dace Ciekure
- Posted in Konkursi, Pētnieciskais darbs, Vidusskola


